Prevencia a prírodná liečba II: Vysoká hladina cholesterolu

Autor: Martina Ištvancová | 5.4.2016 o 18:44 | (upravené 1.9.2016 o 16:08) Karma článku: 4,66 | Prečítané:  1590x

V nasledujúcom článku sa dočítate o prevencii a prírodnej liečbe vysokej hladiny cholesterolu, ktorý je jedným z hlavných rizikových faktorov srdcového infarktu.

Čo znamená zvýšená až vysoká hladina cholesterolu?
Optimálna hladina cholesterolu u zdravého dospelého človeka by nemala presiahnuť 5,2 mmol/l. Za zvýšenú hodnotu sa považuje hodnota od 5,2 až do 6,2 mmol/l. Hodnoty nad 6,2 mmol/l sa už považujú za vysoké a hodnoty nad 7,8 mmol/l za veľmi rizikové. Zvýšená hladina cholesterolu je jedným z rizikových faktorov, ktoré majú vplyv na vznik závažných civilizačných ochorení, ako je ischemická choroba srdca, infarkt myokardu alebo mŕtvica.

Prevencia zvýšenej hladiny cholesterolu

Preventívne opatrenia proti zvýšenej/vysokej hladine cholesterolu môžeme zhrnúť do nasledovných skupín:

1. Pravidelný pohyb a športová aktivita. U ľudí s nadváhou alebo obezitou je dôležité schudnutie hlavne v oblasti pása, kde treba odstrániť vnútrobrušný tuk. Ideálne je športovať denne aspoň 60 minút. Pre menej zdatných je vhodná aj rýchla chôdza.

2. Obmedzenie/úplné skončenie s fajčením.

3. Úprava stravy.

V strave treba znížiť príjem živočíšnych tukov. Zníženie príjmu živočíšnych tukov vo všeobecnosti znamená: vyhýbať sa masti, šľahačke, tučným syrom, tučným mäsám a údeninám. Pozor si treba dať aj na kupované sladkosti, koláče, pagáče alebo krekry, ktoré síce obsahujú rastlinné tuky, ale stužené (tie sú nevhodné).

Podrobný prehľad nevhodných potravín udáva nasledovná tabuľka:

Mäsové výrobkyVnútornosti, klobásy, salámy, paštéty, údene mäso, tučné mäso
TukyStužené tuky, majonéza, bravčová masť, maslo
Mliečne výrobkySmotana, tučné syry, smotanové jogurty, zmrzlina
VajciaVaječné šaláty, praženice, omelety
OrechyArašidy
PolievkyTučné vývary, zabíjačkové polievky,
Dezerty, zákuskySušienky, oplátky, torty, čipsy, krekry, šľahačka
NápojeSladené nápoje, väčšie množstvo alkoholických nápojov

Treba zvýšiť príjem rastlinných tukov s vysokým obsahom nenasýtených mastných kyselín. Nájdete ich v rastlinných olejoch a rybách, najmä tých morských.

Tiež je vhodné zaradiť fortifikované potraviny s obsahom rastlinných sterolov. Pod týmito odbornými názvami sa skrývajú potraviny, ktoré pri pravidelnej konzumácii v odporúčaných dávkach znižujú vstrebávanie cholesterolu a prispievajú tak k jeho zníženiu cholesterolu v krvi. Väčšinou sa jedná o jogurty, jogurtové nápoje a rastlinné tuky na natieranie namiesto masla. Tieto potraviny majú na svojom obale jasne vyznačené, že sú obohatené o rastlinné steroly a ich dávku. Zvyčajne sa tam vyskytuje aj informácia pre používateľov o odporúčanom dávkovaní. Odporúča sa ich pravidelná dlhodobá konzumácia.

Podrobný prehľad vhodných potravín udáva nasledovná tabuľka:

MäsoRyby, kuracie mäso bez kože, chudé hovädzie a bravčové mäso
TukyOlivový olej, ľanový olej, margaríny s obsahom fytosterolov
Mliečne výrobkyNetučné syry (do 30 % tuku), nízkotučné jogurty, tvaroh, acidofilné mlieko
VajciaV obmedzenom množstve
Ovocie a zleninaIdeálne 5-7 x denne
OrechyVlašské orechy, lieskovce, mandle
PolievkyZeleninové, strukovinové, netučné mäsové vývary s ryžou, cestovinami a zeleninou
Dezerty, zákuskyOvocné, tvarohové, jogurtové, čokoláda s vysokým obsahom kakaa
NápojeMinerálne vody, 100 % ovocné šťavy, zelený a čierny čaj, čierna káva - v obmedzenom množstve

Prírodná liečba zvýšenej hladiny cholesterolu

Vhodné minerálne látky a vitamíny

Vhodný je vitamín C, ktorý sa podieľa na premene cholesterolu a pomáha zlepšovať stav tepien, Vitamín E blokuje oxidáciu cholesterolu a chráni cievy pred pôsobením lipoperoxidov a voľných radikálov.

Čaje

V lekárňach a predajniach zdravej výživy sú dostupné rôzne čajové zmesi, obsahujú hlavne šípky, čierne ríbezle, ale aj imelo, hloh, žihľavu a iné byliny. Vhodný je aj zelený čaj kvôli vysokému obsahu antioxidantov.

„Superpotraviny” liečiace vysoký cholesterol

Superpotravín napomáhajúcich zníženiu cholesterolu nájdeme v prírode mnoho. Ja sa zameriam len na tri, bežne dostupné a dopestované na Slovensku:

1. Borievky - znižujú obsah cholesterolu vďaka vysokému obsahu látky zvanej pektín. Sú nízkokalorické - ideálne pre diétu, majú vysoký obsah vlákniny a antioxidantov.

2. Cesnak, medvedí cesnak - majú silný protizápalový a protirakovinový účinok, znižujú krvný tlak.

3. Vlašské orechy - majú vysoký obsah vitamínov a minerálov, nenasýtených mastných kyselín a navyše bránia oxidácii cholesterolu. Znižujú riziko rozvoja aterosklerózy, chránia mozgové bunky.

 

Použitá literatúra

1. http://zdravie.pravda.sk/zdrava-vyziva/clanok/13746-upravit-cholesterol-pomoze-zdrava-strava/

2. http://www.ruvzvk.sk/cholesterol.html

3. http://www.ruvzza.sk/05_poradne/aktuality/KVP/cholesterol.pdf

4. http://superpotraviny.webnode.cz/priznaky/cholesterol/

5. Ružička, R. a kol.: Tradiční čínská medicína v denním životě. Vydavateľstvo Poznání, 2007. ISBN 978-86606-59-0.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

BLOG MIROSLAVA BEBLAVÉHO

Beblavý: Porušil Lajčák pri Evke zákon? Takmer s istotou

Dôležité je, či bol porušený verejný záujem.


Už ste čítali?